بسم الله الرحمان الرحیم

  * آسیب شناسی فرهنگ دفاع مقدس 2


ØلیرØا کمیلی

*علیرضا کمیلی در کنار تحصیل علوم حوزوی، از فعالین برجسته‌ی جهان اسلام و دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده می‌باشد، 


اشاره :

به راستی شهدای ما هیچ کدام اهل تحلیل و دعواهای ی، مقابله با جریانات متحجر و التقاطی، دفاع از مظلوم و فریاد علیه چپاولگران و سرمایه داران زالوصفت، درگیری با اسراف کنندگان بیت المال و مدیران خائن، شناخت جریانات فکری و فرهنگی، مطالبه عدالت و. نبوده اند که هیچ نشانه ای از این رفتارها در داستان ها و خاطرات منقول از ایشان منعکس نمی شود؟!

به این

تصاویر

link (عناوین) توجه کنید: شهیدی که عاشق می شود، شهیدی که می خندد، شهیدی که نماز شب می خواند، شهیدی که مهربانی می کند، شهیدی که شعر می سراید و. چقدر این تصاویر به شهدای داستانها و کتابهای خاطرات گزینش شده از زندگی ایشان، که خوانده ایم نزدیک اند!

حالا به این تصاویر (تیترها) توجه کنید: شهیدی که فریاد می زدند، شهیدی که دعوا می کند، شهیدی که افشاگری می کند، شهیدی که تهدید می کند و. به نظر می رسد این تصاویر تا حد زیادی با واقعیت جنگ و شهدای ما فاصله دارند!جملات داخل پرانتزتوسط "سره" اضافه شده»

اینطور فکر نمی کنید!!؟؟

✍️  

متأسفانه چند سالی است که برخی مؤسسات و نویسندگان آنها ـ عمدتاً خانم ها ـ تصویر اولی را که از شهدا ترسیم شد مورد توجه قرار داده اند و اگر به سراغ بررسی زندگی شهدا و توصیف وقایع آن رفته اند نیز به نحوی گزینشی فقط این جلوه های شخصیتی را دیده اند!

پسری خوشگل، پدری مهربان، همسری عاشق، دوستی وفادار، فرزندی لطیف، دانشجویی درس خوان، شاعری تنها، هنرمندی حساس و. عمده تیپ های مورد علاقه این نویسندگان اند که به نظر می رسد آنچه را خود دوست می داشته اند و با نگرش احساسی خویش در اذهان شان پرورانده اند به عرصه دفاع مقدس نیز وارد کرده و روایت هایی این چنینی ساخته و بافته اند!

شاید به خاطر همین گونه روایت صرفاً احساسی است که از بستر ارتباط نسل جدید با شهدای جنگ تحمیلی، رفتاری ناقص بروز یافته و یک رابطه شخصی و نگاه فردی تولید شده و روح شهدا در عرصه های اجتماعی کشور امکان بازتولید و بازتعریف پیدا نکرده است!

اما حقیقت آن است که شهید (همواره) شهید است و نمی توان به بهانة جذب مخاطب یا گرفتاری نویسنده در نفسانیات و نگاه های غلط شخصی، همه جنبه های شخصیتی و رفتارهای ایشان را منعکس نکرد و به تحریف واقعیت دست زد!

به راستی شهدای ما هیچ کدام اهل تحلیل و دعواهای ی، مقابله با جریانات متحجر و التقاطی، دفاع از مظلوم و فریاد علیه چپاولگران و سرمایه داران زالوصفت، درگیری با اسراف کنندگان بیت المال و مدیران خائن، شناخت جریانات فکری و فرهنگی، مطالبه عدالت و. نبوده اند که هیچ نشانه ای از این رفتارها در داستان ها و خاطرات منقول از ایشان منعکس نمی شود؟! چرا دلسوزان انقلاب و همرزمان شهدا ساکت نشسته اند و نسبت به این گونه تحریفات اعتراض نمی کنند؟ مجال اندک این یادداشت اجازه نمی دهد تا از شهدایی چون چمران، آوینی، همت و. که به دلایل مذکور بیشتر مورد توجه این نویسندگان اند جلوه هایی را نقل کنیم تا جایی که تصور شود گویی از فرد دیگری روایت می شود! آیا این ظلم به شهدا پذیرفتنی است؟

شهید مظلوم محمدبروجردی

آیا روایت سکولار و فردی ارائه دادن از شهدایی که فعال ترین و انقلابی ترین و توجیه ترین افراد در زمان خویش بوده اند محدود کردن مدل نیروی مطلوب انقلاب اسلامی در انسان فردگرای قبل از انقلاب نیست و نمی توان رد پای نگاه های متحجرانه یا روشنفکرانه ای که دین را در عرصه اجتماع ناکارآمد می دانند در اینجا نیز مشاهده کرد؟!

متأسفانه باید اذعان کرد که این گونه نگاه ها از عرصه ادبیات و هنر دفاع مقدس فراتر رفته و در رویکردها و برنامه های ارگان ها و نهادهای مردمی و دولتی که در این رابطه ورود کرده اند نیز بروز جدی دارد! ضریب دادن به شهدایی خاص، بی توجهی به شهدایی که از نظر این حضرات جذابیت لازم را برای جذب این نسل ندارند!! ! توجه دادن به شهدایی با تصاویر خوش آب و رنگ! سردار زدگی و تهرانی زدگی در انتخاب شهدا و. همه و همه جلوه هایی ناپسند از این نوع نگاه های غلط به شهدا و دفاع مقدس اند و کاش آنان که دغدغه واقع گرایی در دفاع مقدس را دارند با نگاه اصیل و جامع انقلاب اسلامی به جنبه های مغفول زندگی شهدا نیز توجه نمایند و خود را از آفت عوام زدگی و تحت تأثیر هنجارهای غلط اجتماعی قرار گرفتن رها سازند.

 ان شاءالله.

"علیرضاکمیلی"

* مطالب مرتبط با موضوع بحث: 
-

فضیلت محور است یا کرامت ؟

-

چگونه از شهدا بنویسیم ؟!

Attention :Only comments written in persian will be displayed and responded to .Thank you*


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها