بسم الله الرحمان الرحیم
* دست تو شناسنامه هاشون می بردن ؟!
"استثنائی که نباید قاعده شود"
☜.
اشاره :
- واقعه انقلاب اسلامی با رویکرد به نهضت مشروطیت؛ (که نظارت شارع مقدس بر حاکمان و قوانین کشور را ؛ لازم و واجب می دانست) ؛ تحت رهیری امام خمینی ره به پیروزی رسید؛ و مجددا" مرجعیت اسلام و قرآن برای استخراج و تدوین قانون اساسی کشور در دستور کار نظام مستقر و شورای انقلاب قرار گرفت. لذا تصویب قانون اساسی ملهم از شرع مقدس موجب تغییراتی در رفتارها و مسئولیت های فردی و اجتماعی مردم و خصوصا" جوانان گردید. ازجمله این تغییرات مشارکت عمومی در انتخابات و سایر عرصه هایی بود که با سرنوشت مردم مستقیما"مرتبط می گردید. توجه قانون جدید به جوانان و مبنا قرار گرفتن سن 15 سالگی برای ایشان جهت حضور در عرصه هایی که تا پیش از آن حتی برای بزرگترها دست نیافتنی بود؛ موجب ایجادحرکت پرشور و با برکت؛ انبوهی از جوانان شد؛که با مشارکت در تصویب قانون اساسی؛تعیین رئیس جمهور؛سازندگی؛دفاع از امنیت و تمامیت ارضی کشور و . تصویرجدیدی از آینده کشور ارائه نمود.
- از آنجا که سن 15 سالگی برای پسران ؛ سن
بلوغ شرعی و مبنای التزام به مسئولیتهای انفرادی نظیر فرائض و تکالیف مطروحه در اصول و فروع دین است ؛ در تلاقی با سن ورود به التزام به مسائل اجتماعی نیز قرار گرفت؛ که تا پیش از آن 18 سالگی مبنای پذیرش مسئولیت های اجتماعی از جمله رای دادن؛سربازی و ازدواج بود؛ ناظر تغییر معادلات در مسائل عمومی اجتماعی و ی (تعیین نماینده گان مجلس شورا و خبرگان ؛ شرکت در جهادسازندگی و بسیج و مقابله باگروهکهای ضدانقلاب ) نیز بودیم.
"لازم به توضیح است که طبق بند 2 اصلاحی ماده 36 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 1385 مجلس شورا؛شرط سن رای دهندگان از 15 به 18 سال تغییر نمود و همچنان معتبر است"
- با وقوع حمله رژیم بعث عراق به تمامیت ارضی کشور با هدف مقابله با گسترش انقلاب ایران در منطقه ؛ شاهد فصل جدیدی از نقش آفرینی 15 ساله ها در دفاع از انقلاب و کشور در بستر "دفاع مقدس" می باشیم. نقش موثر جوانانی که به پشتوانه شرع و قانون؛ دفاع مقدس را تا قبول قطعنامه 598 همراهی کردند و از بذل جان دریغ نکردند؛بیادماندنی و غیرقابل انکار است.
- نظر به وجاهت سن شرعی در تجویز ورود پسران به فعالیتهایی نظیر دفاع مقدس ؛ در این یادداشت ورود غیر مکلفین ذکوری را که با "دستکاری شناسنامه" یا سایر روشهای مشکوک به "جعل و کتمان حقایق" ؛ برخلاف قانون و بخشنامه های صادره از فرماندهی کل قوا و نیروهای مسلح؛ به جببه رفته و یا اعزام شده اند؛ از منظر قوانین رسمی کشور و شرع مقدس و مقررات بین المللی ؛ مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
✍️
طرح مسئله :
* تعریف جرم طبق ماده 2 قانون مجازات اسلامی :"هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم است"
- قانون تخلفات ، جرایم و مجازاتهای مربوط به اسناد سجلی وشناسنامه :
ماده 10 – هرکس در شناسنامه یا اسناد سجلی خود یا دیگری هر گونه خدشه ( از قبیل خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن ) وارد نماید به پرداخت جزای نقدی از 100/000 ریال تا 500/000 ریال محکوم خواهد شد. در صورتی که اقدامات مذکوره به قصد متقلبانه انجام یافته باشد ، مرتکب به مجازات جعل در اسناد رسمی به کیفیت مقرر در قوانین جزایی محکوم می شود. در صورت تکرار دادگاه مکلف به تعیین حداکثر مجازات می باشد.
پایگاه اطلاع رسانی دفترمقام معظم رهبری :
دفتر آیت الله مکارم شیرازی/استفتائات :
مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات حوزهعلمیه قم :
نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها( پرسمان دانشگاهیان) :
قانون اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک:
واجب کفایی" و به شرط نظر مثبت و اعلام نیاز مسئولین ادارهء جنگ؛ اعلام نمودند و فرمان "
جهاد" صادر نکردند. بخشی از فتاوای ایشان در خصوص " وجوب کفایی" به شرح زیراست:
جواب: در مواقعی که شرکت در جبهه بر مکلف واجب نباشد و رفتن او موجب اذیت والدین گردد.(259)
- سؤال: دانش آموز سال سوم راهنمایی هستم؛ برای شرکت در مبارزۀحق علیه باطل در بسیج ثبت نام کرده ام ولی پدر و مادرم می گویند که: تو زود است به جبهه بروی!» و بدین طریق مانع رفتن من به جبهه شده و مرتب در خانه دعوا داریم و مرا از خانه بیرون می کنند و باعث آزار من می شوند، خواهشمند است بفرمایید تکلیفم چیست؟
جواب: مراعات حال والدین خود را بنمایید.(253)
- سؤال: آیا داوطلب شدن جهت اعزام به ارسال جبهه ها موکول به اذن پدر یا مادر یا هر دوی آنها هست یا خیر؟
جواب: اگر رفتن شما به جبهه متعین نشده رضایت والدین را تحصیل نمایید.(247)
تاب حماسهءحسینی"ج1؛ مطرح می کنند و آن این است که در واقعهءعاشورا هیچکدام از شهدای کربلا حتی"
قاسم بن الحسن ع" بدون اجازهء امام حسین علیه السلام به میدان جنگ عزیمت نکرده اند.
جواب: اگر داوطلب می روند و از نظر مقررات رفتن آنها لازم نیست، تحصیل رضایت والدین را بکنند و در هر صورت شهید هستند.(260)
والسلام
*مطالعهءموضوعی آزاد :
_ هدف مقدّس، وسیلهاش نیز باید مقدّس باشد؟
_ به خدا قسم! معاویه از من زیرکتر و با هوشتر نیست!
_ " خدا، تنها از پرهیزگاران میپذیرد"
_ نگاهی به آیه 160 سوره انعام
_
بیماری مهلک جهل، زیانبخشترین بیماری ها
درباره این سایت