بسم الله الرحمان الرحیم

 *  دست تو شناسنامه هاشون می بردن ؟! 

"استثنائی که نباید قاعده شود" 

.

اشاره :

- واقعه انقلاب اسلامی با رویکرد به نهضت مشروطیت؛ (که نظارت شارع مقدس بر حاکمان و قوانین کشور را ؛ لازم و واجب می دانست) ؛ تحت رهیری امام خمینی ره به پیروزی رسید؛ و مجددا" مرجعیت اسلام و قرآن برای استخراج و تدوین قانون اساسی کشور در دستور کار نظام مستقر و شورای انقلاب قرار گرفت. لذا تصویب قانون اساسی ملهم از شرع مقدس موجب تغییراتی در رفتارها و مسئولیت های فردی و اجتماعی مردم و خصوصا" جوانان گردید. ازجمله این تغییرات مشارکت عمومی در انتخابات و سایر عرصه هایی بود که با سرنوشت مردم مستقیما"مرتبط می گردید. توجه قانون جدید به جوانان و مبنا قرار گرفتن سن 15 سالگی برای ایشان جهت حضور در عرصه هایی که تا پیش از آن حتی برای بزرگترها دست نیافتنی بود؛ موجب ایجادحرکت پرشور و با برکت؛ انبوهی از جوانان شد؛که با مشارکت در تصویب قانون اساسی؛تعیین رئیس جمهور؛سازندگی؛دفاع از امنیت و تمامیت ارضی کشور و . تصویرجدیدی از آینده کشور ارائه نمود.

 - از آنجا که سن 15 سالگی برای پسران ؛ سن

بلوغ شرعی و مبنای التزام به مسئولیتهای انفرادی نظیر فرائض و تکالیف مطروحه در اصول و فروع دین است ؛ در تلاقی با سن ورود به التزام به مسائل اجتماعی نیز قرار گرفت؛ که تا پیش از آن 18 سالگی مبنای پذیرش مسئولیت های اجتماعی از جمله رای دادن؛سربازی و ازدواج بود؛ ناظر تغییر معادلات در مسائل عمومی اجتماعی و ی (تعیین نماینده گان  مجلس شورا و خبرگان ؛ شرکت در جهادسازندگی و بسیج و مقابله باگروهکهای ضدانقلاب ) نیز بودیم.

"لازم به توضیح است که طبق بند 2 اصلاحی ماده 36 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 1385 مجلس شورا؛شرط سن رای دهندگان از 15 به 18 سال تغییر نمود و همچنان معتبر است"

- با وقوع حمله رژیم بعث عراق به تمامیت ارضی کشور با هدف مقابله با گسترش انقلاب ایران در منطقه ؛ شاهد فصل جدیدی از نقش آفرینی 15 ساله ها در دفاع از انقلاب و کشور در بستر "دفاع مقدس" می باشیم. نقش موثر جوانانی که به پشتوانه شرع و قانون؛ دفاع مقدس را تا قبول قطعنامه 598 همراهی کردند و از بذل جان دریغ نکردند؛بیادماندنی و غیرقابل انکار  است.

- نظر به وجاهت سن شرعی در تجویز ورود پسران به فعالیتهایی نظیر دفاع مقدس ؛ در این یادداشت ورود غیر مکلفین ذکوری را که با "دستکاری شناسنامه" یا سایر روشهای مشکوک به "جعل و کتمان حقایق" ؛ برخلاف قانون و بخشنامه های صادره از فرماندهی کل قوا و نیروهای مسلح؛ به جببه رفته و یا اعزام شده اند؛ از منظر قوانین رسمی کشور و شرع مقدس و مقررات بین المللی ؛ مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

✍️  

طرح مسئله : 

* تعریف جرم طبق ماده 2 قانون مجازات اسلامی :"هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم است"

قانون تخلفات ، جرایم و مجازاتهای مربوط به اسناد سجلی وشناسنامه :

ماده 2- اشخاص زیر به حبس از 91 روز تا یک سال و یا به پرداخت جزای نقدی از 200/000 ریال تا 1/000/000ریال و یا به هر دو مجازات محکوم می شوند.
الف – اشخاصی که در اعلام ولادت یا وفات یا هویت بر خلاف واقع اظهاری نمایند.
ب- حذف شده ج- حذف شده.
د- اشخاصی که در مورد ولادت یا وفات شهادت دروغ بدهند و شهادت آنان در تنظیم دفتر ثبت کل وقایع و یا وفات مؤثر واقع شود.
تبصره – در کلیه موارد مذکور در فوق ، مرتکب در صورت تکرار به حداکثر مجازات مقرر محکوم  خواهد شد.

ماده 10 – هرکس در شناسنامه یا اسناد سجلی خود یا دیگری هر گونه خدشه ( از قبیل خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن ) وارد نماید به پرداخت جزای نقدی از 100/000 ریال تا 500/000 ریال محکوم خواهد شد. در صورتی که اقدامات مذکوره  به قصد متقلبانه انجام یافته باشد ، مرتکب به مجازات جعل در اسناد رسمی به کیفیت مقرر در قوانین جزایی محکوم می شود. در صورت تکرار دادگاه مکلف به تعیین حداکثر مجازات می باشد.

- توضیح حقوقی:
"هرگاه در اسناد سجلی خود یا دیگری خدشه ای وارد شود از قبیل خراشیدن، تراشیدن، الحاق و . که با قصد متقلبانه صورت گرفته باشد، جرم محسوب و مرتکب مطابق قانون مجازات اسلامی به مجازات جعل در اسناد رسمی محکوم می‌شود. اما درصورتی‌که قصد متقلبانه که در تعریف جرم جعل توسط مقنن در قانون مجازات اسلامی آمده است احراز نشود، ایراد خدشه صرفاً تخلف تلقی گردیده و مرتکب مطابق مواد قانونی مربوط به جرایم و مجازات‌های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه  به پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود."
* استفتاء و استعلام شرعی :
* حکم کلی"هر عملی که مصداق تخلف از قانون و قانون اساسی باشد از نظر شرعی حرام می باشد"
- سئوال :
"آیا می توان به جهت اشتیاق خدمت به کشور و ادای تکلیف؛برای زودتر اعزام شدن به خدمت سربازی ؛ یا همکاری با نیروهای مسلح مانند سپاه و بسیج؛ در شناسنامه یا اوراق سجلی دست برد و باتغییرتاریخ تولد ؛ بخدمات مذکور مشغول شد؟
درچه صورت دست بردن در شناسنامه (تغییرتاریخ ولادت) و استفاده از آن مجاز است؟
آیا اصولا"شارع مقدس؛اجازه استفاده از سندمجعول برای اهداف مشروع و واجب را می دهد؟
مستدعی است راهنمایی فرمایید. با تشکر"
1-

پایگاه اطلاع رسانی دفترمقام معظم رهبری :

"بطور کلى این گونه امور تابع قوانین و مقررات مربوطه مى‌باشد و تخلف از آن جایز نیست.موفق و مؤید باشید"
2- 

دفتر آیت الله مکارم شیرازی/استفتائات :

"انجام این کار جایز نست و باید مطابق قوانین و مقررات عمل شود."
3- 

مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات حوزه‌علمیه قم :

"تغییر تاریخ ولادت بدون جهت  صحیح تقلب محسوب می شود و تخلف از قوانین نظام اسلامی جایز نیست و ما باید توجه داشته باشیم که هدف وسیله را توجیه نمی کند بلکه مسیر رسیدن به هدف هم باید صحیح و شرعی باشد .موفق باشید"
4-

نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها( پرسمان دانشگاهیان) :

"دست بردن درشناسامه خلاف مقررات است وجایز نیست "
*مقررات بین المللی :

قانون اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک:

- دولت جمهوری اسلامی ایران در اسفند ۱۳۷۲ با قانون اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک» و با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسماً این کنوانسیون را پذیرفت؛ مشروط بر آن که مفاد آن در هر مورد و هر زمان در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشد یا قرار گیرد از طرف دولت جمهوری‌اسلامی ایران لازم‌الاجرا نباشد.
‌ - ماده 1- از نظر کنوانسیون حاضر منظور از کودک افراد انسانی زیر 18 سال است مگر این که طبق قانون قابل اجرا در مورد کودک سن بلوغ کمتر‌تشخیص داده شود.
- ماده 38 پیمان‌نامه حقوق کودک اعلام می‌کند که کشورهای طرف کنوانسیون؛ نباید از افراد زیر پانزده سال در جنگ استفاده کنند. همچنین پروتکل اختیاری شرکت کودکان در جنگ» از طرفین درگیری‌ها می‌خواهد که به افراد زیر هجده سال اجازه شرکت درجنگ داده نشود و سربازگیری اجباری در مورد این افراد نیز ممنوع است (ماده۴).همچنین این پروتکل اختیاری از حکومت‌ها می‌خواهد که کودکان را برای اقدامات نظامی بسیج نکنند و از نام‌نویسی آن‌ها برای شرکت در درگیری‌های نظامی خودداری شود و حکومت‌ها برای بازگشت آرامش جسمانی و روانی کودکان تلاش کنند.
تبیین .
* از اوایل شروع جنگ تحمیلی مقررات و شرایطی برای اعزام نیروهای داوطلب وجود داشت که توسط مراکز اعزام نیرو به اجرا گذاشته می شد؛ بخشی از آن شرایط چنین بود:
- شرط سن قانونی (حداقل 15 سال با جثهء مناسب)
- شرط آموزش نظامی (سربازی یا بسیج و .)
- شرط داشتن معرف (؛پاسدار؛ جهادی و.)
- شرط رضایت والدین (برای کسانیکه سن قانونی و یا جثهء متناسب نداشتند)
* حضرت امام ره در مقام ولی فقیه و فرماندهی کل قوا ؛ از شروع استکبارجهانی به کشور تا قبول قطعنامه ؛ شرکت در جنگ را برای مکلفین "

واجب کفایی" و به شرط نظر مثبت و اعلام نیاز مسئولین ادارهء جنگ؛ اعلام نمودند و فرمان "

جهاد" صادر نکردند. بخشی از فتاوای ایشان در خصوص "

وجوب کفایی" به شرح زیراست:

سؤال:‏ در کدام صورت برای شرکت در جبهه باید رضایت پدر و مادر را‏‎ ‎‏جلب کرد؟‏

جواب:‏ در مواقعی که شرکت در جبهه بر مکلف واجب نباشد و رفتن او‏‎ ‎‏موجب اذیت والدین گردد.(259)‏

سؤال:‏ دانش آموز سال سوم راهنمایی هستم؛ برای شرکت در مبارزۀ‏حق علیه باطل در بسیج ثبت نام کرده ام ولی پدر و مادرم می گویند که:‏‎ ‎‏تو زود است به جبهه بروی!» و بدین طریق مانع رفتن من به جبهه شده و‏‎ ‎‏مرتب در خانه دعوا داریم و مرا از خانه بیرون می کنند و باعث آزار من‏‎ ‎‏می شوند، خواهشمند است بفرمایید تکلیفم چیست؟‏

جواب: مراعات حال والدین خود را بنمایید.(253)‏

سؤال:‏ آیا داوطلب شدن جهت اعزام به ارسال جبهه ها موکول به اذن پدر‏‎ ‎‏یا مادر یا هر دوی آنها هست یا خیر؟‏

جواب:‏ اگر رفتن شما به جبهه متعین نشده رضایت والدین را تحصیل‏‎ ‎‏نمایید.(247)‏

"لازم به ذکراست؛حضرت امام ره در فتاوی؛ هیچگاه توصیه به نافرمانی و امر خلاف و مغایر قوانین جاری نکرده اند و دستورات ایشان به نیروهای مسلح نیز واضح و روشن است ."
*نکته قابل تاملی را شهید مطهری در "ک

تاب حماسهءحسینی"ج1؛ مطرح می کنند و آن این است که در واقعهءعاشورا هیچکدام از شهدای کربلا حتی"

قاسم بن الحسن ع" بدون اجازهء امام حسین علیه السلام به میدان جنگ عزیمت نکرده اند.

"در روز عاشورا هیچ کس بدون اجازه اباعبداللَّه به میدان نمی‏رفت. هرکس وقتی می‏آمد، اول سلامی عرض می‏کرد: السّلام علیک یا اباعبداللَّه، به من اجازه بدهید.حماسه حسینی،ج1ص 353
* در این یادداشت سعی شد تا با ادلهءقانونی و شرعی؛ وم اطاعت؛ ولایت پذیری و تمکین مکلفین ؛حتی در شرایط بحرانی مثل جنگ تحمیلی؛بررسی شود و نتیجه گیری را به عهدهء مخاطب محترم واگذار می کنیم.
- جهت رفع ابهام برخی مخاطبین در مورد بعضی شهادتها و جانبازیها؛ متن یکی دیگر از فتاوی "حضرت امام ره" به عنوان حسن ختام می آید:
سؤال:‏جوانی که تحت تکفل پدر و مادر است می تواند بدون رضایت آنها‏‎ ‎‏به جبهه برود یا نه؟ و در صورت راضی نبودن والدین اگر رفت و شهید شد‏‎ ‎‏مورد پذیرش خداوند است یا نه؟‏

جواب:‏ اگر داوطلب می روند و از نظر مقررات رفتن آنها لازم نیست،‏‎ ‎‏تحصیل رضایت والدین را بکنند و در هر صورت شهید هستند.(260)

والسلام

*مطالعهءموضوعی آزاد :

هدف مقدّس، وسیله‌اش نیز باید مقدّس باشد؟

به خدا قسم! معاویه از من زیرک‌تر و با هوش‌تر نیست!

 

" خدا، تنها از پرهیزگاران می‏پذیرد"

نگاهی به آیه 160 سوره انعام

_

بیماری مهلک جهل، زیان‌بخش‌ترین بیماری‌ ها


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها